.

Αρμοδιότητα της Β' Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων είναι να προβάλει τα ευρήματα που έρχονται στο φως στις περιοχές ευθύνης της.

Πώς εξηγείται η κραυγαλέα αδιαφορία της κεντρικής και τοπικής εξουσίας προς την κομποστοποίηση και ανακύκλωση με διαλογή στην πηγή;
Πρόκειται για μια λύση σχετικά φθηνή, που δεν έχει μεγάλο περιθώριο κέρδους για τους εργολάβους των σκουπιδιών και στηρίζεται στη συμμετοχή του κόσμου.

Τρίτη 12 Οκτωβρίου 2010

Επίκαιρη ερώτηση Μ. Βορίδη για τα ΧΥΤΑ Γραμματικού (7.10.10)



ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βύρων Πολύδωρας): Θα συζητηθεί η με αριθμό 65/4-10-2010 επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή του Λαϊκού Ορθόδοξου Συναγερμού κ. Μαυρουδή Βορίδη προς την Υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, σχετικά με την άρση αναδάσωσης από το Γενικό Γραμματέα της Περιφέρειας Αττικής στη θέση «Μαύρο Βουνό» Περιφέρειας Γραμματικού κ.λπ.

Ο Βουλευτής του Λαϊκού Ορθόδοξου Συναγερμού κ. Μαυρουδής Βορίδης έχει το λόγο.

ΜΑΥΡΟΥΔΗΣ ΒΟΡΙΔΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Κύριε Υφυπουργέ, το ζήτημα του ΧΥΤΑ στο «Μαύρο Βουνό» Γραμματικού είναι γνωστό. Επίσης, είναι γνωστό ότι εκεί έχουν ξεκινήσει τα έργα. Η ερώτηση την οποία σας έχω απευθύνει δείχνει να έχει, κυρίως, νομικό χαρακτήρα, διότι αφορά μια απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας Αττικής, με την οποία ουσιαστικά προβαίνει σε μερική άρση της αναδασώσεως, προκειμένου να επιτρέψει να γίνουν συνοδά έργα, δηλαδή κυρίως διανοίξεις και διαπλατύνσεις οδών σε περιοχές, όμως, που έχουν κηρυχθεί αναδασωτέες.

Ένα πρώτο ζήτημα είναι γιατί δεν απευθύνθηκε αυτή η επίκαιρη ερώτηση στο Υπουργείο Εσωτερικών, το οποίο εποπτεύει τον Γενικό Γραμματέα της Περιφέρειας. Η απάντηση είναι ότι εμένα με ενδιαφέρει η στάση και η θέση του ΥΠΕΚΑ, διότι το ΥΠΕΚΑ είναι εκείνο το οποίο πρέπει να προστατεύσει – μάλιστα, είναι επίκαιρη, κατά τύχη, η συζήτηση και υπό την έννοια ότι συζητάμε την προστασία των δασών στο αμέσως επόμενο σχέδιο νόμου, στην επόμενη διαδικασία– τα δάση. Και πρέπει να τα προστατεύσει, υπό την έννοια κυρίως της τηρήσεως της νόμιμης διαδικασίας που υπάρχει και προβλέπεται στους νόμους για τη μερική άρση της αναδάσωσης.

Γιατί πρέπει να τηρηθεί αυτή η διαδικασία; Δεν είναι ζήτημα τύπου. Ο τύπος, όπως ξέρετε, πάρα πολλές φορές είναι ο θεματοφύλακας της ουσίας. Όμως, εάν γίνει με τον προβλεπόμενο τρόπο η όποια άρση της αναδασώσεως, θα ξέρουμε ότι έχουν υπάρξει ορισμένες βασικές διασφαλίσεις, ώστε να μην θιγεί περαιτέρω και δη η αναδασωτέα περιοχή.

Έχω εκθέσει τους λόγους για τους οποίους είναι παράνομη η απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας για μερική άρση της αναδάσωσης. Θα τους αναπτύξω, εάν χρειαστεί, και περαιτέρω, αλλά ξαναλέω ότι εμένα με ενδιαφέρει πρωτίστως και κυρίως η πολιτική θέση του ΥΠΕΚΑ απέναντι σε μία πράξη του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας Αττικής, η οποία είναι προδήλως παράνομη και θίγει το δάσος και τη συγκεκριμένη αναδασωτέα περιοχή.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βύρων Πολύδωρας): Ευχαριστούμε τον κ. Βορίδη.

Εκ μέρους του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής στην επίκαιρη ερώτηση θα απαντήσει ο Υφυπουργός κ. Αθανάσιος Μωραΐτης. Κύριε Υφυπουργέ, έχετε το λόγο.

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΜΩΡΑΪΤΗΣ (Υφυπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής): Ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε. Αγαπητέ κύριε συνάδελφε, δεν νομίζω ότι μπαίνει θέμα μετά από ένα χρόνο εάν το ΥΠΕΚΑ έχει μια ξεκάθαρη πολιτική για τα δάση και εάν δίνει μάχη και αγώνα εδώ και ένα χρόνο. Οι νομοθετικές μας πρωτοβουλίες και όχι μόνο εξασφαλίζουν πέρα, για πέρα, αυτόν το μεγάλο αγώνα που καλούμαστε όλοι σήμερα να μπούμε.

Θέλω, όμως, να πάω στο κύριο θέμα της ερώτησής σας. Πιστεύω ότι είναι ένα θέμα κρίσιμης σημασίας. Υπάρχει μια πολύ μεγάλη και έντονη παραπληροφόρηση γύρω από αυτό το θέμα. Θα μου επιτρέψετε να πω ότι παίζεται και ένα παιχνίδι εντυπώσεων γύρω από το Γραμματικό και γι’ αυτόν το λόγο θέλω να είμαι ξεκάθαρος.

Κατ’ αρχήν, έχει εκδοθεί έγκριση περιβαλλοντικών όρων για το έργο αυτό με την ΚΥΑ του 2003, η οποία παρατάθηκε με άλλη ΚΥΑ το 2009 -τα ξέρετε όλα αυτά- για την κατασκευή ΟΕΔΑ Βορειανατολικής Αττικής.

Και εδώ θα πρέπει να δούμε τη διαφορά μεταξύ ΟΕΔΑ και ΧΥΤΑ. Δεν προωθείται ΧΥΤΑ στο Γραμματικό, προωθείται μια ολοκληρωμένη εγκατάσταση διαχείρισης αποβλήτων, η οποία περιλαμβάνει κέντρο ανακύκλωσης, μονάδα κομποστοποίησης των οργανικών υλικών, μονάδα επεξεργασίας σύμμεικτων αστικών στερεών αποβλήτων και τέλος, για ό,τι απομένει από όλα τα παραπάνω δημιουργείται και ένας ΧΥΤΥ, δηλαδή ένας χώρος υγειονομικής ταφής υπολειμμάτων.

Οι αποφάσεις αυτές που ανέφερα, έχουν εγκριθεί, ακολουθώντας όλες τις σύννομες οδούς και περιλαμβάνουν όλα τα συνοδά έργα. Όλα τα συνοδά έργα ήταν στον αρχικό προγραμματισμό, ο οποίος έχει γίνει εδώ και κάποια χρόνια. Μέσα σε αυτά, βεβαίως, είναι η διάνοιξη δρόμων για την πρόσβαση σ’ αυτήν την περιοχή.

Όσον αφορά τις ενέργειες του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας, θα ήθελα να πω ότι το ΥΠΕΚΑ συντάσσει την εθνική στρατηγική και τις τεχνικές προδιαγραφές για τη διαχείριση των αποβλήτων. Ωστόσο, η υλοποίηση τους είναι αρμοδιότητά της εκάστοτε περιφέρειας, μέσω των περιφερειακών σχεδίων διαχείρισης αποβλήτων, των γνωστών ΠΕΣΔΑ. Τα σχέδια αυτά, καθώς και την ορθή και σύννομη εφαρμογή, τα ελέγχουμε, βεβαίως, ως ΥΠΕΚΑ.

Επί του προκειμένου, όμως, της μερικής άρσης αναδάσωσης, με σκοπό την διάνοιξη οδών πρόσβασης στο χώρο του ΟΕΔΑ, ο Γενικός Γραμματέας της Περιφέρειας Αττικής ενήργησε σύννομα με την απόφαση 3585/2010 και ακολουθώντας όλες τις προβλεπόμενες εκ του νόμου διαδικασίες. Έμπρακτη απόδειξη αποτελεί και η σχετική απόφαση 2972/2010 του ΣΤΕ, η οποία απορρίπτει την προσφυγή μερικών ιδιοκτητών ακινήτων της περιοχής, οι οποίοι ζητούσαν να ακυρωθεί η απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας.

Και εδώ πρέπει να τονίσω ότι η απόφαση του ΣτΕ δεν ήταν η πρώτη, ούτε η μόνη, αφού είχε ήδη απορρίψει την αίτηση αναστολής της Κοινότητας Γραμματικού, ενάντια της κατασκευής αυτού του έργου. Το ΣτΕ δηλαδή, με την απόφαση 966/2010 έκρινε ότι δεν αποκλείεται η δημιουργία οργανωμένων εγκαταστάσεων διαχείρισης αποβλήτων σε εκτάσεις με δασικό χαρακτήρα εφ’ όσον αποτελούν έργα κοινής ωφέλειας.

Τώρα παρουσιάζεται νέο θέμα ότι παραβιάζεται και ο δασικός νόμος 998/1979 με τη δημιουργία οδών πρόσβασης, οι οποίοι ανήκουν σε έκταση που δεν ανέκτησε τη δασική της μορφή, εξαιτίας και της μεγάλης πυρκαγιάς του Αυγούστου του 2009.

Ωστόσο, όπως επισημαίνει και το αρμόδιο Δασαρχείο του Καπανδριτίου, για τους εν λόγω δρόμους δόθηκε νομίμως η άδεια επέμβασης σύμφωνα με το άρθρο 48/998. Το εν λόγω άρθρο αναφέρει πως επιτρέπεται η διάνοιξη δημόσιων οδών μέσω δασικών εκτάσεων εφ’ όσον αφορά έργα υποδομής, όπως είναι η ΟΕΔΑ και επιπλέον, εφ’ όσον λαμβάνονται μέτρα προστασίας εκατέρωθεν δασικής βλάστησης.

(Στο σημείο αυτό χτυπάει το κουδούνι λήξης του χρόνου ομιλίας του κυρίου Υφυπουργού)

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βύρων Πολύδωρας): Τα υπόλοιπα στη δευτερολογία σας, κύριε Υφυπουργέ.

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΜΩΡΑΪΤΗΣ (Υφυπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής): Θέλω, λοιπόν, να πω, κύριε Πρόεδρε, ότι ο Γενικός Γραμματέας κινήθηκε μέσα στα πλαίσια που ορίζουν οι νόμοι, οι αρμοδιότητές του και βεβαίως σε καμμία περίπτωση δεν είχε σκοπό, ούτε σε δασικές εκτάσεις να παρέμβει και να προκαλέσει ζημιά, ούτε βεβαίως κανένα άλλο πρόβλημα.

Στη δευτερολογία μου θα δώσω και κάποια άλλα στοιχεία που θεωρώ απαραίτητα.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βύρων Πολύδωρας): Εντάξει.

Ο κ. Μαυρουδής Βορίδης έχει το λόγο για να απαντήσει στον κύριο Υπουργό.

ΜΑΥΡΟΥΔΗΣ ΒΟΡΙΔΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Κύριε Υπουργέ, από την απάντησή σας κρατώ δυο πράγματα, τα οποία πρέπει να μείνουν ως πολιτικό συμπέρασμα. Ότι και το ΥΠΕΚΑ ουσιαστικά καλύπτεται πίσω από τη θέση του Γραμματέα της Περιφέρειας και υπό αυτήν την έννοια, κατά τη δική μου άποψη, και το ΥΠΕΚΑ δεν ενεργεί στην κατεύθυνση της διασφαλίσεως της νομιμότητας, η οποία –ξαναλέω- συνδέεται και με τον τρόπο που μπορεί να γίνει η μερική άρση της αναδάσωσης.

Γιατί το λέω αυτό: Ως προς τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας τις οποίες επικαλεστήκατε, οι μεν είναι παρελθούσες και αφορούν προσφυγές που έχουν να κάνουν με αιτήσεις ακυρώσεως του έργου και η τελευταία που επικαλεστήκατε είναι απόφαση του Τμήματος Αναστολών και επομένως, θα δούμε ποια θα είναι η τελική κρίση του Συμβουλίου της Επικρατείας ως προς αυτό. Το Τμήμα Αναστολών απλώς κρίνει προσωρινά μια διαφορά.

Εγώ, όμως, θα επιμείνω. Το άρθρο 58 στην παράγραφο 2β΄του 998 λέει «αρμοδιότητα του Γενικού Γραμματέα». Εγώ εκεί εμμένω. Δεν λέω ότι δεν μπορεί να γίνει μερική άρση της αναδάσωσης, αλλά λέω ότι μερική άρση της αναδάσωσης στο συγκεκριμένο έργο δεν μπορεί να γίνει με απόφαση του Γενικού Γραμματέα. Θα μπορούσε να γίνει εάν είχαμε έργα ή δραστηριότητες ΑΠΕ ή ΣΗΘΥΑ, οπότε πράγματι εκεί ισχύει ο 998, που χορηγεί αρμοδιότητα στον Γραμματέα. Για κατ’ εξαίρεση εκτάσεις αναδασωτέες, πάλι ο 998 επιφυλάσσει για στρατιωτικά έργα και για μεγάλα δημόσια έργα την άρση της αναδάσωσης στο Εθνικό Συμβούλιο Χωροταξίας και Περιβάλλοντος ή στον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Πάντως, ο Γραμματέας της Περιφέρειας έχει μόνο την αρμοδιότητα να εγκρίνει μελέτες δασικής οδοποιίας που αντιμετωπίζονται ρητά, ως ειδικά δασοτεχνικά έργα οδοποιίας. Η νομική διαφορά θα κριθεί βεβαίως εκεί που πρέπει να κριθεί, στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Εγώ, όμως, επισημαίνω ότι δεν αξιοποιείται υφιστάμενο νομικό πλαίσιο από το ΥΠΕΚΑ, προκειμένου να προστατεύσετε τη συγκεκριμένη περιοχή. Είναι πολύπαθη, είναι τραυματισμένη, είναι καμένη, είναι κατεστραμμένη, υφίσταται αυτή τη στιγμή την πίεση όχι μόνο της κατασκευής του συγκεκριμένου έργου –και αν έχω χρόνο θα πω εάν είναι ΧΥΤΑ ή ΟΕΔΑ- αλλά τώρα και των συνοδών έργων σε μια περιοχή, σας ξαναλέω, αμιγώς δασική, που θα έπρεπε επειδή είναι πολύπαθη, να της φερόμαστε με ιδιαίτερη ευαισθησία. Δεν αξιοποιεί το ΥΠΕΚΑ το συγκεκριμένο νομοθετικό πλαίσιο που υπάρχει. Ως προς το τι γίνεται εκεί, θα μου επιτρέψετε να πω κάτι πάρα πολύ απλό. Είναι σαφές ότι αυτή τη στιγμή –και πρέπει να είναι ξεκάθαρο ότι εδώ δεν υπάρχει καμμία παραπληροφόρηση και διαφωνία- ένα έργο υλοποιείται και αυτό είναι ο ΧΥΤΑ. Μιλώ για το τι φτιάχνεται, δεν λέω για την πρόθεσή σας, γιατί την πρόθεσή σας θα τη δούμε. Αυτή τη στιγμή αυτό που υλοποιείται είναι ότι έχει καθαριστεί ο χώρος, αποψιλώθηκε και απλώνεται μεμβράνη για να γίνει η εναπόθεση των απορριμμάτων. Μην περιμένετε να πιστέψουμε ότι δεν θα γίνει εναπόθεση των απορριμμάτων, προτού φτιαχτούν οι άλλες εγκαταστάσεις τις οποίες λέτε εσείς. Εμείς βλέπουμε. Δεν υπάρχει εργοστάσιο, δεν υπάρχει μονάδα κοβοστοποίησης, δεν υπάρχει καν υπόλειμμα, όπως το λέτε εσείς. Υπάρχει ΧΥΤΑ και βλέπουμε και σπουδή και παράκαμψη των νομικών προϋποθέσεων για να φτιαχτούν τα συνοδά έργα, για να περνούν τα απορριμματοφόρα να εναποθέτουν τα απορρίμματα. Αυτή είναι η πραγματικότητα της περιοχής, αυτό γίνεται στην περιοχή.

(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του ΛΑ.Ο.Σ.)
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βύρων Πολύδωρας): Ο Υφυπουργός κ. Αθανάσιος Μωραΐτης έχει το λόγο για να δευτερολογήσει απαντώντας στον κ. Βορίδη.

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΜΩΡΑΪΤΗΣ (Υφυπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Θα μπορούσα να προσθέσω, αγαπητέ κύριε συνάδελφε, και κάποια άλλα στοιχεία πώς ο Γενικός Γραμματέας έφτασε στην απόφασή του αυτή, αλλά δεν θα συνεχίσουμε αυτή τη νομική κουβέντα και όλα αυτά που πιστεύω σε αυτήν την Αίθουσα δεν θα μας βγάλουν πουθενά. Θέλω, όμως, να είμαι ξεκάθαρος σε κάτι. Εγώ παρατηρώ μια σύγχυση και σε σας. Τελικά να αποφασίσουμε τι θέλουμε να κάνουμε, πού αρχίζει και πού τελειώνει η προστασία και αν μπορούμε ως πολιτεία να απαντήσουμε –και να απαντήσουμε ουσιαστικά και με συγκεκριμένες παρεμβάσεις- στο μεγάλο πρόβλημα που έχει σήμερα η Αττική με τα σκουπίδια.

Είπατε πριν από λίγο ότι αυτό το οποίο πάμε να κάνουμε –δεν πάμε εμείς να κάνουμε, πάει ο περιφερειακός σχεδιασμός να υπηρετήσει για την Αττική- δεν είναι ΧΥΤΑ. Σας είπα και πριν τι ακριβώς ετοιμάζεται στην περιοχή. Και μίλησα για το Κέντρο Ανακύκλωσης, για τη Μονάδα Κοβοστοποίησης, τη Μονάδα Επεξεργασίας και όλα αυτά. Αυτός είναι ο περιφερειακός σχεδιασμός. Και αν δουλεύουμε σήμερα πυρετωδώς, οι πάντες, είναι προς αυτήν την κατεύθυνση και πιστεύω πως αυτό φαίνεται και από άλλες πτυχές της πολιτικής μας, γύρω από το μεγάλο θέμα των σκουπιδιών. Δεν παρατηρούμε από μακριά αυτό το μεγάλο πρόβλημα το οποίο έχει δημιουργηθεί και στην Αττική, αλλά και σε άλλες περιοχές της χώρας.

Εγώ θέλω όμως και από σας μια ειλικρινή και ξεκάθαρη απάντηση. Τι θέλετε τελικά; Έρχεστε σε ένα έργο στο οποίο έχουν μπει εκατοντάδες τρικλοποδιές μέχρι σήμερα για να μην μπορέσει ποτέ να ολοκληρωθεί –γνωρίζετε πολύ καλά ότι βρισκόμαστε στο 60% με 70% περίπου της ολοκλήρωσης του έργου, με ενημέρωσαν τις προηγούμενες ημέρες ότι ακόμη και το διοικητήριο είναι σχεδόν έτοιμο και βάζετε ζητήματα για το πώς ο Γενικός Γραμματέας προχώρησε σε αυτήν την απόφαση άρσης της αναδάσωσης.

Θέλω να πω, λοιπόν -και είμαστε ξεκάθαροι σε αυτό- ότι δεν μπαίνει πρώτη φορά το θέμα του Γραμματικού για μας σήμερα. Ίσως είναι και η δέκατη ερώτηση που εγώ ή η Υπουργός απαντά σε αυτό το θέμα μέσα σ’ ένα χρόνο. Η πολιτική πρόθεσή μας είναι ξεκάθαρη. Θέλουμε αυτό το έργο να ολοκληρωθεί και να απαντήσουμε στο μεγάλο πρόβλημα που έχει το Λεκανοπέδιο.

Σας ευχαριστώ πάρα πολύ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου