.

Αρμοδιότητα της Β' Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων είναι να προβάλει τα ευρήματα που έρχονται στο φως στις περιοχές ευθύνης της.

Πώς εξηγείται η κραυγαλέα αδιαφορία της κεντρικής και τοπικής εξουσίας προς την κομποστοποίηση και ανακύκλωση με διαλογή στην πηγή;
Πρόκειται για μια λύση σχετικά φθηνή, που δεν έχει μεγάλο περιθώριο κέρδους για τους εργολάβους των σκουπιδιών και στηρίζεται στη συμμετοχή του κόσμου.

Τετάρτη 9 Ιουνίου 2010

H διαπλοκή «τρώει» και τα σκουπίδια!

Η χωροθέτηση  των νέων χωματερών, αφού αυτή των Ανω Λιοσίων – Φυλής, «πνέει τα λοίσθια», έγινε με πρωτοφανή προχειρότητα επί υπουργίας (ΠΕΧΩΔΕ) Βάσως Παπανδρέου.
Για τη θέση «Μαύρο Βουνό» Γραμματικού αυτή απέχει λιγότερο από 800 μέτρα από τον Ευβοϊκό Κόλπο που αποτελεί τη φυσική λεκάνη απορροής των νερών της περιοχής, κάτι που σημαίνει ότι οι ρύποι από τα απορρίμματα (τα στραγγίσματα) θα καταλήγουν εκεί. Στη συνέχεια τα ισχυρά θαλάσσια ρεύματα θα τα μεταφέρουν σύμφωνα με έρευνα γεωχημικών και περιβαλλοντολόγων στις Βόρειες Κυκλάδες.
Η μελέτη του καθηγητή Γεωχημίας Α. Καλεπερτζή και του περιβαλλοντολόγου Δ. Αλεξάκη αναφέρει επί λέξει: «Από γεωμορφολογική άποψη ο υποψήφιος χώρος (Μαυροβούνι) βρίσκεται σ’ ένα ρέμα το οποίο απέχει λίγες εκατοντάδες μέτρα από τις ακτές του Ευβοϊκού, στο οποίο καταλήγει».

ΑΔΕΣΜΕΥΤΟΣ ΤΥΠΟΣ
16/05/2010
Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΦΡΑΓΚΟΥ

Οσμή σκανδάλου, που θα έχει ως κατάληξη το διπλασιασμό των δημοτικών τελών που καταβάλλουν σήμερα οι πολίτες αναδύεται στο θέμα της διαχείρισης των απορριμμάτων της Αττικής.

Οι «παίκτες», δηλαδή οι εταιρείες που ενδιαφέρονται να δραστηριοποιηθούν στον τομέα αυτό, ολοένα και πληθαίνουν ενώ αναζητούν, αν δεν έχουν ήδη βρει, κυβερνητικές πλάτες…

Την όρεξη των εταιρειών, πίσω από τις οποίες κρύβονται μερικά από τα μεγαλύτερα επιχειρηματικά ονόματα του τόπου, άνοιξε με ρύθμιση που συμπεριλήφθηκε στον «Καλλικράτη» και προβλέπει την κατάργηση, στο τέλος του έτους, του ΕΣΔΚΝΑ. Πρόκειται για το διαδημοτικό φορέα που έχουν συστήσει εδώ και πολλά χρόνια οι δήμοι της Αττικής και επιβλέπει μεταξύ άλλων την εναπόθεση των σκουπιδιών στη χωματερή των Ανω Λιοσίων και την είσπραξη των 100 εκατ. ευρώ που πληρώνουν ετησίως για το σκοπό αυτό οι ΟΤΑ του νομού.

Ετσι, πέφτει και το τελευταίο εμπόδιο για την είσοδο των ιδιωτών στο συγκεκριμένο χώρο που προβλέπει χρυσά κέρδη για όσους επενδύσουν σ’ αυτό, αν λάβουμε φυσικά υπόψη την διεθνή εμπειρία. Η αρχή θα γίνει με την προκήρυξη δημοσίων διαγωνισμών για την κατασκευή νέων χώρων Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων στο Γραμματικό και την Κερατέα και την ανάθεση του μάνατζμεντ του ΧΥΤΑ των Ανω Λιοσίων, ο οποίος κάποια στιγμή μέσα στην επόμενη δεκαετία θα κλείσει καθώς έχουν εξαντληθεί τα «κύτταρά» του.

Οι όμιλοι, γιατί ήδη έχουν δημιουργηθεί συμμαχίες Ελλήνων επιχειρηματιών με γνωστούς οίκους του εξωτερικού που έχουν μακρά παράδοση στο χώρο των σκουπιδιών, που τελικά θ’ αναλάβουν τη δημιουργία των νέων ΧΥΤΑ, θα υπογράψουν συμβάσεις εκμετάλλευσης, με το ελληνικό κράτος. Η διάρκειά θα φτάνει τα 30 χρόνια με το νομικό καθεστώς τη συμφωνίας να θυμίζει αυτό της Αττικής οδού και των διοδίων που έχουν ξεφυτρώσει σχεδόν ανά 50 χλμ. και τα εκμεταλλεύονται ιδιώτες.

Παράγοντες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης που γνωρίζουν πολύ καλά την σύγχρονη συμφερόντων που κρύβεται πίσω από τα σκουπίδια, θεωρούν βέβαιη τη μετακύλιση του κόστους διαχείρισης των απορριμμάτων στις τσέπες των Ελλήνων φορολογούμενων. Οπως έλεγαν, η συμμετοχή των επιχειρηματιών θα εκτοξεύσει στα ύψη την τιμή χρέωσης ανά τόνο των αστικών αποβλήτων στις νέου τύπου χωματερές. Από 40 ευρώ που είναι σήμερα όπως έλεγαν η εναπόθεση ενός τόνου θα φτάσει τα 100 ευρώ και ίσως και τα 150.

Από την πλευρά τους οι δήμοι θα (εξ)αναγκασθούν να μεταφέρουν αυτή την τεράστια αύξηση στα δημοτικά τέλη καθαριότητας που εισπράττονται μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ. Ηδη η «πόρτα» για να μπουν ιδιώτες στο «παιχνίδι» είχε ανοίξει με το ν. 2939/2001, πάλι επί κυβερνήσεως ΠΑΣΟΚ. Με το πρόσχημα της εναρμόνισης της χώρας μας με μια Κοινοτική Οδηγία του 1994 συστάθηκε ένας φορέας αξιοποίησης των υλικών συσκευασίας (πλαστικά, χαρτιά, ηλεκτρονικοί υπολογιστές, κουτιά αναψυκτικών, καλώδια, λάστιχα, οχήματα κ.ά.). Αξίζει να σημειωθεί ότι ο συγκεκριμένος νόμος προβλέπει ρητά τη συμμετοχή ιδιωτών στην κατασκευή και λειτουργία μονάδων ανακύκλωσης.

Από τη στιγμή που επιχειρηματικοί όμιλοι θα έχουν τον έλεγχο των νέων χωματερών στα χέρια τους, μαθηματικά θ’ αναλάβουν σε εύλογο χρονικό διάστημα και την αποκομιδή των σκουπιδιών. Ηδη, έγιναν οι πρώτες διερευνητικές προσπάθειες κυρίως στον Πειραιά, για τη μερική ιδιωτικοποίηση του τομέα καθαριότητας, που έπεσαν το κενό λόγω της σθεναρής αντίδρασης των εργαζομένων στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Ο πρόεδρος των τελευταίων Θέμης Μπαλασόπουλος, είχε αποκαλύψει σε ανύποπτο χρόνο, μιλώντας στην Κυριακάτικη έκδοση του «Α.Τ.» ότι «γύρω από τα σκουπίδια έχει αρχίσει να στήνεται άγριο φαγοπότι».

Ο κ. Μπαλασόπουλος, που αναρωτήθηκε πώς γίνεται να προχωρήσουμε σε νέου τύπου χωματερές, όταν η χώρα στερείται χώρων ασφαλούς διάθεσης τοξικών και επικίνδυνων αποβλήτων με αποτέλεσμα την εξαγωγή τους στην Αγγλία, τη Γαλλία κ.ά., θεωρεί πολύ πιθανό να υπάρξουν μεγάλες αυξήσεις στα ανταποδοτικά δημοτικά τέλη αν η ευθύνη των ΧΥΤΑ περάσει σε ιδιωτικούς ομίλους.

Η δραστηριοποίηση των εταιρειών στη διαχείριση των στερεών αποβλήτων αγγίζει σήμερα το 25% και φυσικά θέλουν να διευρύνουν το ποσοστό τους συνάπτοντας συμφωνίες με τους δήμους του «Καλλικράτη» που στερούνται υλικοτεχνικής υποδομής και προσωπικού.

Ολοι πάντως συμφωνούν ότι τα σκουπίδια αποτελούν «ωρολογιακή βόμβα» για το Λεκανοπέδιο αφού σ’ ετήσια βάση παράγονται περίπου 2,6 εκατ. τόνοι από τους 87 δήμους που μετέχουν στον ΕΣΔΚΝΑ. Η χωροθέτηση, όμως, των νέων χωματερών, αφού αυτή των Ανω Λιοσίων – Φυλής, «πνέει τα λοίσθια», έγινε με πρωτοφανή προχειρότητα επί υπουργίας (ΠΕΧΩΔΕ) Βάσως Παπανδρέου.

Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της θέσης Ομβριόκαστρου 0 Κερατέας, αφού εκτός απ’ το ότι αποτελεί κηρυγμένο αρχαιολογικό χώρο βρίσκεται σ’ ένα βουνό που είναι «κούφιο» -βάσει σχεδίων της γαλλικής εταιρείας Λαυρίου- καθώς στις αρχές του 20ού αιώνα ανοίχτηκαν δεκάδες γαλαρίες προκειμένου να εντοπισθούν μεταλλεύματα προς εκμετάλλευση.

Η συγκεκριμένη τοποθεσία γειτνιάζει επίσης με μια από τις μεγαλύτερες παραθεριστικές ζώνες της Αττικής, ενώ υπάρχουν τρεις γεωτρήσεις από τις οποίες υδροδοτούνταν μέχρι πριν από λίγα χρόνια η ευρύτερη περιοχή.

Οσο για τη θέση «Μαύρο Βουνό» Γραμματικού αυτή απέχει λιγότερο από 800 μέτρα από τον Ευβοϊκό Κόλπο που αποτελεί τη φυσική λεκάνη απορροής των νερών της περιοχής, κάτι που σημαίνει ότι οι ρύποι από τα απορρίμματα (τα στραγγίσματα) θα καταλήγουν εκεί. Στη συνέχεια τα ισχυρά θαλάσσια ρεύματα θα τα μεταφέρουν σύμφωνα με έρευνα γεωχημικών και περιβαλλοντολόγων στις Βόρειες Κυκλάδες.

Η μελέτη του καθηγητή Γεωχημίας Α. Καλεπερτζή και του περιβαλλοντολόγου Δ. Αλεξάκη αναφέρει επί λέξει: «Από γεωμορφολογική άποψη ο υποψήφιος χώρος (Μαυροβούνι) βρίσκεται σ’ ένα ρέμα το οποίο απέχει λίγες εκατοντάδες μέτρα από τις ακτές του Ευβοϊκού, στο οποίο καταλήγει. Αυτό θα ’χει σαν αποτέλεσμα τη μεταφορά επικίνδυνων ρύπων στο Νότιο Ευβοϊκό και διασπορά τους υπό την επίδραση των «ισχυρών θαλασσίων ρευμάτων». Εξάλλου, η γειτνίαση της θέσης με τους οικισμούς των αξιωματικών της ΕΛ.ΑΣ. Πυργάκι Κούδεσι αλλά και του στρατοπέδου των πυραύλων Χοκ και του αρχαιολογικού χώρου Ραμνούντας την καθιστούν εντελώς ακατάλληλη για τέτοια χρήση.

Παράλληλα, λόγω του κάκιστου οδικού δικτύου και της ορεινής μορφολογίας της θέσης θα αυξηθεί σε υπέρμετρο βαθμό το κόστος μεταφοράς και εναπόθεσης των απορριμμάτων. Το χειρότερο όμως, απ’ όλα είναι ότι το συγκεκριμένο σημείο βρίσκεται στην είσοδο ενός «χωνιού» προς το πολεοδομικό συγκρότημα της Αθήνας που το αποτελούν από τη μια πλευρά η γραμμή Πεντέλη – Υμηττός και από την άλλη η Πάρνηθα. Οι βόρειοι άνεμοι, που σύμφωνα με επιστημονικές μελέτες πνέουν 220 ημέρες το χρόνο στην περιοχή, θα φέρουν τους παραγόμενους αέριους ρύπους από την ενταφίαση των απορριμμάτων ακριβώς πάνω από την πόλη με ό,τι συνεπάγεται αυτό για τη δημόσια υγεία.

Το τραγελαφικό είναι ότι ο σχεδιασμός που έγινε επί κυβερνήσεων Σημίτη και συνεχίστηκε επί Ν.Δ., για τη διαχείριση των αποβλήτων, θεωρείται πλέον αναχρονιστικός. Κοινοτική Οδηγία που εφαρμόζεται ήδη στα υπόλοιπα κράτη – μέλη προβλέπει ότι για να χρηματοδοτηθεί η κατασκευή μιας χωματερής τα σκουπίδια που θα θάβονται σ’ αυτήν πρέπει να έχουν υποστεί προηγουμένως «προεργασία» (διαλογή και ανακύκλωση) σε ειδικές εγκαταστάσεις.

Οπως αντιληφθήκατε τα σκουπίδια αποτελούν ένα κλάδο αναπτυσσόμενο και προσοδοφόρο για τον επιχειρηματικό κόσμο, αλλά και πηγή νέας οικονομικής αφαίμαξης για τους δημότες. Πρόκειται για ένα θέμα που σύντομα θα απασχολήσει τη δημόσια ζωή, καθώς οι ενδιαφερόμενοι, που θεωρούνται μετρ της διαπλοκής, έχουν ρίξει «γέφυρες» σε κορυφαία κυβερνητικά στελέχη προκειμένου να είναι αυτοί που θα βγουν κερδισμένοι από το άνοιγμα της αγοράς απορριμμάτων!





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου